نوشته شده توسط : رضا

برای دسترسی سريع از لينکهای زير استفاده کنيد:

فرمتهای عکس در وب
افزودن عکس به صفحه
Height, Width
Alignment
Border
Alt
Hspace, Vspace

Image link

 

يکي از عناصري که باعث جذابيت در وب سايت ميشود عنصر عکس يا همان image  است. عکسها زيبايي خاصي به صفحات ميبخشند ولي از طرف ديگر توليد دردسر هم ميکنند، اگر شما تعداد زيادي عکس در يک صفحه بگذاريد يا از عکسهايي با حجم زياد استفاده کنيد آن موقع است که بيننده بايد مدت طولاني را صرف کند تا صفحه سايت شما را به طور کامل ببيند و همين موضوع باعث از دست دادن يک بيننده و يک نمره منفي به حساب ميايد. همانطور که ميدانيد در کشور عزيزمان ايران سرعتهاي اينترنت خيلي پايين هست و ديدن صفحات سنگين بسيارعذاب آور است البته بماند که بعضي وقتها همان يک ذره سرعت هم نداريم. پس هميشه تا جايي که ميتوانيد صفحه را سبک کنيد تا براي بيننده خسته کننده نباشد. يک سايت موفق سايتي است که بيننده زياد داشته باشد.

 فرمتهاي عکس در وب:مثال

 خب بپردازيم به ادامه بحث ، عکسها داراي فرمتهاي زيادي ميباشند ولي فرمتهايي که در وب بکار برده ميشوند، عبارتند از:

.gif (Graphic Interchange Format)

.jpeg (Joint Photographic Experts Group)

.png (Portable Network Graphics)

عکسها با فرمت .gif بيشترين استفاده را در وب دارند و محبوبترين نوع عکس است. اين نوع فرمت 256 رنگ را پشتيباني ميکند و از ويژگيهاي ديگر آن animation,  transparency, interlacing  است . البته محبوبيت آن بيشتر براي حجم کم آن است.

Transparency به شفافيت يک عکس ميگويند که آنرا پشت نما هم مينامند. اين ويژگي است که يک عکس آنقدر شفاف است که شما ميتوانيد تا تصوير ، متن يا رنگ زير آن عکس را ببينيد.

Interlacing   گاهي وقتها شما منتظر ميشويد تا يک عکس به دليل بزرگي اندازه بارگذاري شود بعد آنرا ببينيد اما اگر عکسي اين ويژگي را داشته باشد کم کم عکس کامل خواهد شد يعني خط به خط به عکس اضافه ميشود تا کامل بارگذاري شود.

Animation عکسهاي متحرک را مي گويند وفقط اين فرمت هست که از متحرک سازي عکس حمايت ميکند.

 عکسهايي با فرمت .jpeg حدود 16 ميليون رنگ را پشتيباني ميکنند ، نسبت به فرمت .gif از حجم بالاتري برخوردار است ولي کيفيتش  بهتر است ، تمام ويژگيهاي gif  را دارد به غير از Animation. فرمت .png نسبت به قبليها جديدتر است و مخلوطي از آنهاست يعني کيفيت jpeg و حجم کم gif  را دارد.

 

افزودن عکس به صفحه وب:مثال

 مانند همه عناصر داخل صفحه، عنصر عکس هم تگ خاص خودش را دارد که آن تگ  و پايان دهنده هم ندارد. اما براي مشخص کردن فايل عکس و آدرس دهي آن بايد از خصوصيت src=" " داخل تگ استفاده کنيم که اگر يک عکس داخل دايرکتوري وب سايت خودتان باشد ديگر نيازي به آدرس کامل نيست و فقط اسم دايرکتوري و اسم فايل با پسوند مشخصه آن عکس نوشته ميشود ولي اگر ميخواهيد که عکسي را از وب سايت ديگري در صفحه خود بگذاريد بايد آدرس آن وب سايت و دايرکتوري که عکس در آن قرار گرفته و اسم کامل آن فايل را بنويسيد مانند:

 

 Height, Widthمثال

اين تگ خصوصيات ديگري هم دارد، يکي از آنها که کاربرد زيادي هم دارد خصوصيات طول height و عرض width  ميباشد که توسط آنها اندازه يک عکس را داخل صفحه ميتوانيد کنترل کنيد. مقياس اندازه گيري طول و عرض بر حسب پيکسل Pixel  ميباشد، اگر شما اين خصوصيات را کنترل نکنيد عکس در اندازه اصلي خود ظاهر ميشود. بطور مثال شما ميخواهيد عکسي را وارد کنيد که در صفحه بايد به اندازه 100×100 فضا اشغال کند:

 

اين نکته را در نظر داشته باشيد که سرعت کامل شدن عکس يعني download  شدن آن در صفحه بستگي به حجم آن دارد نه اندازه عکس، پس ميتوانيد اندازه هاي يک عکس را اضافه کنيد ولي دقت کنيد که کيفيت عکس خراب نشود.

Alignmentمثال

شما ميتوانيد محل قرارگرفتن عکس را نسبت به عناصر اطراف خودش با خصوصيت align=” “تعيين کنيد و ميتوانيد کلمات left,right,top,middle,bottom  را براي اين خصوصيت بکار بريد. بر فرض ميخواهيد که يک متن بعد از عکس و در وسط قرار گيرد:

This is a text

 

 در ضمن اگر ميخواهيد خود عکس در وسط صفحه قرارگيرد بايد از تگ

قبل از تگ استفاده کنيد و بعد از آن
را بنويسيد:

مثال

 Borderمثال

اگر مايل هستيد براي عکس کادر بگذاريد ميتوانيد از خصوصيت border=” “   استفاده کنيد و آنرا برابر با يک عدد قرار دهيد که هر چه اين عدد بزرگتر باشد ، کادر دور عکس هم ضخيم تر است به صورت پيش فرض border=”0”  است يعني هيچ کادري مشاهده نميشود.

Altمثال

 تا حالا متوجه شديد که در يک وب سايت هنگاميکه نشانگر موس بر روي يک عکس که قرار ميگيرد يک کادر متني کوچک باز شده بنام tooltip و اطلاعاتي را راجع به آن عکس ميدهد؟ پس شما هم اينکار را انجام دهيد، خصوصيت alt="  "  را داخل تگ گذاشته و هر متني را که جلويش بنويسيد در صفحه هنگاميکه موس بر روي عکس قرار گيرد ، زيرنشانگر نمايان ميشود. بهتر است که شما هميشه اين کار را انجام دهيد چون مرورگرهايي وجود دارد که عکس را نمايش نميدهد پس با اينکار بيننده از حضور آن عکس خبر دار ميشود.

hspace, vspaceمثال

 دو خصوصيت ديگر هست که حاشيه و فضاي خالي دور عکس را کنترل می کند، hspace=” “براي حاشيه چپ و راست عکس وvspace=” “ براي بالا و پايين. عددي را که وارد ميکنيد در مقياس پيکسل است.

Image link لينک آشنا شديد، در اينجا

شما ميتوانيد يک عکس را به صورت لينک هم درست کنيد يعني هرگاه بيننده روي عکس کليک کرد به صفحه يا سايت ديگر هدايت شود. در بخش قبل با درست کردن شما بايد تگ لينک را قبل از تگ عکس بنويسيد و تگ پايان دهنده لينک را بعد از تگ عکس وارد ميکنيد، بدين صورت: 

 

 

 در ضمن ميشود براي قسمتهاي مختلف يک عکس لينکهايي به جاهاي مختلف درست کرد. به فرض مثال ما يک عکس از نقشه ايران داريم و ميخواهيم که روي هر استان کليک شود ، آن قسمت  لينک شود به صفحه مورد نظر. اين حالت را Image map  مي گويند که در بخش بعد آنرا توضيح خواهم داد.

 



:: موضوعات مرتبط: قرار دادن عکس , ,
:: برچسب‌ها: قرار دادن عکس در صفحه وب در html , آموزش کدنویسی Html , آموزش اچ تی ام ال ,
:: بازدید از این مطلب : 1101
|
امتیاز مطلب : 171
|
تعداد امتیازدهندگان : 48
|
مجموع امتیاز : 48
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد